“My bleak misery”: Baudelaire and the sublime

Authors

  • Marcela Rivera Hutinel Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Abstract

The present paper has as starting point the reflection about the poetological and aesthetic function of pain in Charles Baudelaire’s literary work. After that, we address the relationship that can be established between this writing of pain and the “trembling” that the modern aesthetic discourse has associated with the experience of the sublime. The principle of the 2022“alchemy of pain” that is at the base of The Flowers of Evil allows us to think about how this affect gives an unusual vigor to the perceptual and affective dimension of the aesthetic experience. The pain, far from presenting in Baudelaire the confirmation that the circle of the spleen closes the world, breaks out as a vector of intensification of the affective experience of art that allows the imagination to be emancipated from the weight of the images that disturb it.

Keywords:

Baudelaire, writing in pain, spleen, sublime

References

Allegro, Fabián. “Ennui: tristeza de plenitud”. IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, 2017. https://www.aacademica.org/000-067/802.

Auerbach, Erich. “Les Fleurs du Mal de Baudelaire et le sublime”, Po&sie 124/2 (2008): 60-74.

Bartra, Roger. La melancolía moderna. México: FCE, 2017.

_. El duelo de los ángeles. Locura sublime, tedio y melancolía en el pensamiento moderno. Valencia: Pre-Textos, 2004.

Baudelaire, Charles. Les paradis artificiels, opium et haschisch. París : Poulet-Malassis et de Broise, 1860. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1057712b/f15.item.r=baudelaire%20paradis.

_. Journaux intimes. Fusé es. Mon coeur mis à un. París: Les Éditions G. Crès & Cie, 1920. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k206339d/f4.image.

_. Le spleen de Paris. Pref. de A. Suarès y grabados de L. Lafnet. 1940. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb120434510.

_. Las flores del mal. Edición bilingüe de Alain Verjat y Luis Martínez de Melo. Madrid: Cátedra, 2006.

Benjamin, Walter. El libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2005.

Blanchot, Maurice. La Part du feu. París: Gallimard, 1949.

Blanc de Saint-Bonnet, Antoine. De la douleur. Grenoble: J. Millon, 2008.

Bodei, Remo. Paisajes sublimes. El hombre ante la naturaleza salvaje. Madrid: Siruela, 2011.

Burke, Edmund. A philosophical enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. Nueva York: Oxford UP, 1990.

Cabot, Mateu. “Baudelaire, nuestro primer moderno”. Contrapuntos estéticos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2005.

Cuneo, Bruno. “La inspiración y el extravío (el destino de la idea de la melancolía poética en la obra de Samuel Beckett)”. Tesis doctoral. Universidad de Chile, 2011.

Didi-Hubeman, Georges. “Soulèvements poétiques (Poésie, Savoir, Imagination)”. Po&sie 143, (2013): 153-157.

Eigeldinger, Marc. “Baudelaire et l’alchimie verbale”. Études Baudelairiennes 2 (1971): 81-98.

Grob, Christoph. Agonie et extase: Baudelaire et l’esthétique de la douleur. París: Classiques Garnier, 2021.

Gautier, Theophile. Poésies Complètes. París: G. Charpentier, 1890. Biblioteca Nacional de Francia. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb389601116.

Hamel, Jean-François. Revenances de l’histoire. Répétition, narrativité, modernité. París: Les Éditions de Minuit, 2006.

Hugo, Victor. Los miserables. Volumen 3. Madrid: Gaspar y Roig, 1863.

Kant , Immanuel. Observaciones sobre el sentimiento de lo bello y lo sublime. México: FCE/UAM/UNAM, 2004.

Legras, Léon. “L’ennui Baudelairien”. Annales de Bretagne 41/1-2 (1934): 256-290.

Mattoni, Silvio. “Luto y forma en la poesía de Baudelaire”. Saga. Revista de Letras 8 (2018): 177-195.

Oyarzún, Pablo. Baudelaire: la modernidad y el destino del poema. Santiago: Metales Pesados, 2016.

Porché, François. La vie douloureuse de Charles Baudelaire. París: Plon, 1926.

Rebai, Makki . “Ecriture et pensé de la douleur chez Budelaire”. Représentations littéraires et picturales de la douleur du XIXe au XXIe siècle. Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Balise Pascal, 2007.

Starobinski, Jean. “La melancolía en el espejo”. Revista de la Universidad de México 483 (1991).

Sircello, Guy . “How Is a Theory of the Sublime Possible?”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 51/53 (1993): 541-550.

Vatan, Florence. “Vertige et quête de maîtrise: Flaubert et le Dr Le Fèvre”. Revue Flaubert 13 (2013). https://flaubert.univ-rouen.fr/revue/article.php?id=166.