Movies that watch us. The performative cinema of Raúl Ruiz

Authors

Abstract

The article reviews the notion of “performative cinema” based on the artistic installations that the Chilean filmmaker Raúl Ruiz presented in the 90s in contemporary art centers. It is proposed that these installations functioned as a type of film made by non-traditional media, which investigated the crisis of cinema and its definitive transformation during those years. Specifically through the installation 139 Usted está aquí (1992), the paper works on intermediality, the convergence of artistic languages, fiction-documentary transitions and the history of cinema. Among the conclusions, Ruiz's installation legacy is projected to local practices of contemporary art, whether artistic processes that experiment with technologies, or curatorial projects that have proposed experiential wanderings. Methodologically, the research employs secondary literature to review a concept, and documents and interviews to reconstruct the artistic piece.

Keywords:

Performative Cinema, Art Archive, Artistic Installations, Chilean Exile

Author Biography

Francisca García-Barriga, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Doctora en Estudios Culturales por la Universidad de Potsdam, Alemania (2017). Actualmente es Profesora Asociada del Departamento de Artes Visuales y del Centro de Investigación en Educación (CIE-UMCE) de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Este artículo se desarrolla en el marco del proyecto Fondecyt de Iniciación No 11220246 (Chile), del cual la autora es investigadora responsable.

References

Balsom, E. (2013). Exhibiting Cinema in Contemporary Art. Amsterdam University Press.

Bellour, R. (2009). Entre Imágenes. Foto. Cine. Video. Ediciones Colihue.

Braidotti, R. (2016). Lo posthumano. Editorial Gedisa.

Bruzzi, S. (2006). New Documentary. Routledge.

Bullot, E. (2019). La película performativa. Revista La Fuga, 22. http://2016.lafuga.cl/la-pelicula-performativa/930

Bullot, E. (2020). Salir del cine. Historia virtual de las relaciones entre el arte y el cine. Shangri-la Ediciones.

Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.

Coccia, E. (2021). Metamorfosis. Editorial Cactus.

Collado, E. (2012). Paracinema. La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Trama Editorial.

Didi-Huberman, G. (2011). La exposición como dispositivo. Minerva 4(16), 24-28.

Donoso, C. y De los Ríos, V. (2019). Documental y ficción en el cine latinoamericano contemporáneo: fronteras y tránsitos. Comunicación y Medios, 28 (39), 9-10. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2019.53781

La Ferla, J. (2013). Cine de exposición. Instalaciones fílmicas de Andrés Denegri. Fundación OSDE.

La Nación (2023). FuturIA: Cómo la inteligencia artificial está transformando el mundo del arte y la creatividad. La Nación Tecnología. https://www.lanacion.com.ar/tecnologia/futuria-como-la-inteligencia-artificial-esta-transformando-el-mundo-del-arte-y-la-creatividad-nid20102023/

Lestocart, L. (1992). Raoul Ruiz l’homme qui regarde (entrevista). Art Press, 172. 10-16.

Ruiz, R. (2013). Poéticas del cine. Ediciones Universidad Diego Portales.